Verkiezingsprogramma 2022-2026

4. Groene en klimaatbestendige wijken
  5. Kosten voor energietransitie eerlijk verdelen
  6. Sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, eerlijke lokale belastingen
  • Download hier de samenvatting van ons verkiezingsprogramma.
  • Download hier ons volledige verkiezingsprogramma.

Noordwijk: Sociaal • integer • duurzaam

Woonlasten rijzen de pan uit en betaalbaar wonen raakt voor starters steeds verder uit het zicht. Tegelijkertijd verschijnen op de schaarse bouwgrond in onze gemeente grote villa’s. Welvarende inwoners in goed geïsoleerde huizen wonen gasloos, terwijl voor minder rijke dorpsgenoten in oude, niet-geïsoleerde huizen de energierekening onbetaalbaar wordt. Vastgoedbelangen voeren de boventoon met imposante bouwprojecten, terwijl inwoners hun woonbehoeften niet vertaald zien in concrete maatregelen. Kortom de balans is zoek in onze gemeente.

Wij willen een gemeente die investeert in voldoende zorg, in plaats van wachtlijsten te creëren om maar binnen een te krap budget te blijven. Waar investeren en behoud van voorzieningen zoals de bieb, het buurthuis, het verenigingsleven en sterk welzijns- en jongerenwerk voorop staan. Wij maken ons sterk voor een gemeente met gelijke kansen en een eerlijke toekomst voor ieder kind. Waar het landschap niet wordt ontsierd door villa’s en bedrijfshallen en de woonlasten van de inwoner in balans zijn met de inhoud van de portemonnee.

Liever een eerlijk dan een mooi verhaal
Burgers hebben steeds minder vertrouwen in de overheid, vooral mensen die het moeilijk hebben. Zij hebben het gevoel er niet bij te horen, dat hun stem niet telt of hebben moeite rond te komen. Gebrek aan vertrouwen gaat niet alleen over ‘Den Haag’, ook over de gemeente Noordwijk. Aanhoudende beschuldigingen van ongeoorloofde invloed door met name belanghebbenden in het vastgoed vragen om duidelijkheid. De PvdA zal zich hiervoor blijven inzetten. Wij willen een gemeente waar een eerlijk verhaal belangrijker is dan een mooi verhaal. Waar we altijd luisteren naar de inwoner, niet alleen als het goed uitkomt. Een gemeente waar we bouwen aan vertrouwen.

We willen de levendigheid en leefbaarheid terug
Inwoners van Noordwijkerhout, De Zilk en Noordwijk-Binnen hebben het gevoel dat alles draait om Noordwijk aan Zee en dat belangen van ondernemers en hotels zwaarder wegen dan die van de gewone inwoner. Ooit was Noordwijk een levendige badplaats waar iedere Noordwijker trots op was. Nu is het steeds meer de tweede woonplaats voor rijke buitenstaanders. Wij bouwen liever betaalbare woningen en kleinschalige familiehotels aan de kust, dan dure appartementen. We willen de levendigheid en de leefbaarheid terug.

De PvdA zet in op 6 speerpunten om de balans te gaan herstellen. Want de gemeente is van ons allemaal.

1. Zó pakken we de woningnood aan

Betaalbaar wonen voor huurders én startende kopers

• Bouwen: minstens 40% sociale huurwoningen
    Sinds de fusie tussen Noordwijk en Noordwijkerhout halen we krap 21% sociale huur. We gaan véél meer sociale huurwoningen bouwen, zodat we weer voldoen aan de landelijke norm voor fatsoenlijk woonbeleid.
  • Nieuwbouwhuizen voor starters en middeninkomens van 1,5 ton tot maximaal 2,5 ton
    Starterswoningen tot maximaal € 150.000 met inkomensafhankelijke erfpacht en tot € 250.000 op eigen grond.
  • Tijdelijke sociale huurwoningen op gemeentegrond om de nijpendste woningnood aan te pakken.
  • Honderden extra woningen op Bronsgeest
    Het huidige gemeentebestuur kiest voor bollen in plaats van voor meer woningen. We halen álles uit de kast voor 660 huizen op bouwlocatie Bronsgeest!
  • Stop de speculanten: zelfbewoningsplicht voor huizenkopers
    Opkoopbescherming en zelfbewoningsplicht voor nieuwbouw en bestaande bouw.

1. Zó houden we onze gemeente leefbaar en vitaal

De gewone inwoner staat bij ons voorop

• Jongeren binnenboord houden met woningen. Ze houden onze dorpen op de been en houden onze zorgvoorzieningen op peil. Want wie verzorgt anders over een aantal jaren onze ouderen, wie werkt in de zorg, op onze scholen en geeft nieuw elan aan onze culturele instellingen en de sportverenigingen?
  • Zorg en ondersteuning van onze kwetsbare inwoners moet beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar zijn. De menselijke maat en maatwerk is daarbij belangrijk. We beteugelen de doorgeslagen marktwerking in de zorg. ‘Eigen regie’ is te vaak synoniem geworden voor ‘red jezelf’. Wij kiezen voor solidariteit en naast de mensen staan.
  • Om mensen zo lang mogelijk zelfstandig en in hun eigen huis te laten wonen, zijn voorzieningen nodig die daarbij helpen, zoals geclusterde woonvormen en levendige ontmoetingsplekken in de wijk. Niet alleen voor ouderen, maar voor alle inwoners.
  • We ontmoedigen bezoekers met de auto naar het centrum en naar zee te komen, zetten in op transferia en verhogen de parkeerkosten aan zee.
  • We maken met werkgevers en uitzendbureaus bindende afspraken over fatsoenlijke huisvesting voor tijdelijke arbeidsmigranten. Zo voorkomen we dat met hun huisvesting woningen worden onttrokken aan het reguliere woningaanbod.

1. Zó bouwen we aan een betrouwbaar gemeentebestuur

We bouwen aan vertrouwen

• Wij strijden voor transparantie en integriteit.
  • Beschuldigingen van ongeoorloofde invloed, door vooral vastgoedondernemers, vragen om een openbaar debat en nader onderzoek. De PvdA zal zich hiervoor blijven inzetten.
  • We zorgen ervoor dat alle inwoners worden gehoord, niet alleen zij met de grootste mond. We zoeken contact en verbinding met alle inwoners.
  • De gemeente is geen bedrijf dat gericht is op winstmaximalisatie en geld overhouden. We leggen uit aan onze inwoners welke doelen we willen behalen met het beschikbare geld. En we leggen verantwoording af over al dan niet behaalde resultaten.
  • Wij staan voor samenwerking tussen coalitie en oppositie. Elke stem telt!

1. Zó pakken we torenhoge energielasten én de klimaatcrisis aan

Groene energie voor álle huizen

Welvarende huisbezitters met energiezuinige huizen hebben nauwelijks meer stookkosten. Anderen leven in oude, niet-geïsoleerde huizen hebben te kampen met energiearmoede: zijn kunnen de gas- en stroomrekening nauwelijks meer betalen. De PvdA wil deze tweedeling aanpakken met:

• Subsidies voor woonwijken, energiecoöperaties, gezamenlijke zonnepaneelprojecten op scholen en bedrijfsgebouwen en een gezamenlijke warmtevoorziening. Zo pakken we de energie- en klimaatcrisis efficiënter en eerlijker aan.
  • Een gemeentelijk fonds om eigenaren van woningen te helpen bij de financiering van de isolatie of het plaatsen van zonnepanelen. Terugbetaling via de besparing op de energielasten.

1. Zó maken we onze gemeente groen en klimaatbestendig

Bomen en vogels in de straten

Groen geeft rust en minder stress. De PvdA wil de komende jaren radicaal investeren in een groene leefomgeving. Wij willen de merel en zanglijster terug in de straten!

• Duizenden nieuwe bomen in de vier dorpen zorgen voor schaduw in de zomer, koelte en houden water vast na hevige regen en leveren een aantrekkelijke woonomgeving op. We bouwen klimaatbestendig en zorgen dat de bodem overtollig water kan opnemen. Zo leveren we een bijdrage aan de aanpak van de klimaatcrisis.
  • Groene wandelroutes die onze woonwijken verbinden met duin en bos. Groene schoolpleinen, waar kinderen leren spelen en minder worden gepest. Groene zones, die ecologische verbindingen vormen tussen onze woonwijken en de natuur. In nieuwe woonwijken streven naar centrale parkeeroplossingen waardoor straten met veel groen kunnen worden ingericht.

1. Zó heffen we belasting naar draagkracht

De sterkste schouders dragen de zwaarte lasten

Hogere belasting voor tweede huizen (forensenbelasting) en OZB voor bedrijven, hogere parkeertarieven voor dagtoeristen en hogere toeristenbelasting. De opbrengst zetten we in voor onze eigen inwoners.

• Download hier ons volledige verkiezingsprogramma.
  • Download hier de samenvatting van ons verkiezingsprogramma.